Pages

Pazar, Nisan 09, 2006

Annemin Vazgeçemedikleri... {Bakırlar}



Annemin Vazgeçemedikleri

Bir kaç sefer şahit olmuşumdur; "Aaa arkadaş topladım koydum kapının önüne benim uğraşacak halim mi var? İki günde akıyor kalayları. Uğraşacak biri varsa alsın. Aldım şu yeni çıkan emaye tencerelerden ohh çiçek gibi.." Evet bu konuşmalar şimdilerde yine yıldızı parlamaya başlayan bakır kaplar için. Birileri kapının önüne koydu. Emaye tencerelerini aldı. Annem? ııh. Onun için önce hatırası vardı, sakladı (daha doğrusu mış çünkü ben çocuktum konuşmaları dinlerdim ama uygulamalar anneme aitti). Ama emayesini de aldı. Iıh bitmedi. Artık biraz büyümüştüm çelikler çıktı şu marka iyi bu marka iyi ısı kaybetmiyor, emayeler gibi çıtlamıyor. Olabilir ondan da alındı. Yalnız yavaş yavaş hatıra bayrağı bana geçiyordu bakırlar yine kaldı. Gerçek şu ki kapladıkları yer fazlaydı ama mutfakla ilgilenmeye başladığımda anladım ki bakır tencerede pişen reçel, kaynatılan şerbet çok farklı oluyordu. Ve çırpılan hamurlar için özellikle tavsiye ediliyordu. Bakır sinideki börek ve baklava diğerleriyle mukayese edilemezdi. Sizlere önceleri annemin şimdi de benim vazgeçilmezlerimizi göstereyim dedim;

Tencerelerimiz; bakmayın öyle yamuk göründüklerine yardımcılarımız onlar bizim;



Tas bunun bir adı var mıdır eskilerde bilmem?



Sahan eskiden sahanda yumurta, sahanda kebap yaparlarmış şimdi bunu kullanan şark usulü kebap yapan lokantalar var.



İşte bu da babaannemin ve anneannemin vazgeçemediği bir şey, çayı kırtlama (bu tabir biraz yabancı gelebilir açıklayayım şekeri içine atmayıp küçük ısırıklar alarak ağızlarında tutup içiyorlardı). İşte bu özel içim şeklinde büyük şekerleri minik parçalara bölmek için kullandığımız şeker makası;




Senelerdir pek kullanılmayan karabiber değirmeni aslında tanesini alıp evde çekmek daha lezzetli oluyor derler ama biz biraz kolayına kaçıp toz halinde alıyoruz.



Efendim bu oldukça ağır okkalı bir dövecek. Artık ne döverseniz??? Annem havan ve eli der. Ama bunda döveceklerinizi ancak gündüz ve iyi komşularınız varsa dövebilirsiniz herhalde. Çıkan ses görüntüden daha okkalı olur. Mutfak robotları ,sarımsak ezecekleri falan bunu da yukarı rafa kaldırdı. Ama kapıya koyamadık. Yani aslında makamı yükseldi.



Ve mutfağımızın emektarı 26 yaşındaki sacımız. Çok şehirler gezdi çok misafirler ağırladı lakin bu etkinlik (ye 9) sonuncu olabilir çünkü tuhaf çatırtılar geldi son yufkada.



Bu da teyzeciğimin getirdiği erişte makinamız.İrem yakında bunla yaptığımız işleri ya
yınlayacak. Ama teyzem bazı şeyleri getiirmezse biz onları alamayız .Ya sanki boynunun borcu değil ama alışkanlık. Birde o gün keserken İrem demez mi iyi ya Teyze hiç gelmesin ordan. Alet edevat için bir ömür gurbette bırakacak teyzemi.


Kahve Yemenden gelir yolları ırak
Beş para yetmiyor beyim on para bırak. Hikayeleri,
Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı vardır.
Atasözleri eskilerde kaldı. Ne Yemen yolunu bekleyen var, ne de bir fincan kahvenin kırktan vazgeçtim bir yıl hatırını sayan. Bunlar şu bizim hatıra değirmen gibi raflarda kaldı. Şimdi bu kahve muhabbeti niye mi? İşte bizim evde yine tarihi raflara kalkan kahve değirmenimiz için. Önce anneannem ve babaannemler bunu kullanırlarmış. Sonra babam elektriklisini aldı. Ve son yıllarda o da tarih oldu. Falanca efendi ve mahdumları sağolsun.(bu efendiler birkaç tane)

(http://www.mehmetefendi.com)adresinden bu aşağıdaki bilgilere ulaştım.(aslında epey geniş bilgi var ben bunları aldım)

Yasemin gibi kokan beyaz renkli çiçeği, kiraza benzeyen kırmızı meyvesi ile kahve bitkisi 10. yüzyılda Habeşistan (Etiyopya)'da keşfedildi. O dönemde, meyveleri kaynatıldıktan sonra suyu içilmek suretiyle tıbbi amaçlı kullanılıyor ve "sihirli meyve" olarak adlandırılıyordu. Kahve bitkisinin ünü yayılınca yüzyıllar boyu sürecek yolculuğu da başladı.

Kahve, ünüyle birlikte hızla Arap Yarımadası'na yayıldı ve 300 yıl boyunca Habeşistan'da keşfedilen yöntem ile içilmeye devam edildi. 14. yüzyılda ise yepyeni bir keşif ile ateşte kavrulan kahve çekirdekleri, ezildikten sonra kaynatılarak içime sunuldu.

15. yüzyıl ortalarında kahve bitkisi Yemen'e geldi. İklim koşullarının ve Yemen toprağının elverişliliği, bitkinin bu bölgede çok iyi yetişmesini ve hasatın verimli olmasını sağladı.

Yeni pişirme yöntemi ve aromasıyla kahve, ününe ün katmaya devam etti.


Başka bir yerde kırka yakın kahve pişirme yöntemi olduğunu okudum.



İnsanoğlu vefasız. Senelerce kendine hizmet eden şeyleri kaybediveriyor.Bizim değirmenin sapını bulamadık bu İremlerin..

10 yorum:

Bengisu dedi ki...

Merhaba,doğrusu bu bakır kaplara bayıldım bendede bir kaç tane babaannemden kalma var gerçektende çok şıklar bizerle paylaşımın için tşk ler...

sahra dedi ki...

teşekkürler. seninkileri de görmek isterim.malesef babaannemden ve anneannemden kalanlar pek az. ve bizler kullanamıyoruz. mesela şeker makası kaç sefer denediysem elim morardı.ama dolapta da olsa hoşuma gidiyor.

Oya Kayacan dedi ki...

Sahra, o kırtlama şekeri nerede satılır? Çaya kahveye şeker atanlardan değilim ama, evde bulunsun isterim. Bir de makasından bulup alsam hele.

sahra dedi ki...

hani dostlar sağ olsun deler ya bizimki o hesap Oya. hediye gelmişti. babaannem ve anneannem için alırdık. yani hakiki tiryaki onlardı.İstanbul da olanlar mısır çarşısında bulabilirler sanırım .ister misin bizimkileri yollıyalım? bloğunda gezmek çok zevkli.

Oya Kayacan dedi ki...

Daha neler... Gelecek Mısır Çarşısı çıkarmamda temin edilecektir. Sağol.

Tuba dedi ki...

Bayildim bu bakir kaplara. Ne iyi etmissin de saklamissin hepsini, sevgilerle,

Adsız dedi ki...

ya sizden aLLAH RAZI OLSUN nette kesme şeker makası arıyorum bi tek bu sitede var çok sevindim bizim kıtlama sekerin olMAZSA olmazıdır

kenny dedi ki...

kahve makinesi görünce cocuklugumu anımsadım leblebi ile şekerleri karıştırıp az kavut yapmadım :D

dakkotababcock dedi ki...

The 10 Best Trimatic Design Ideas for the Top Ten | Titanium-Arts
The 10 oakley titanium glasses Best Trimatic Design Ideas for the titanium 200 welder Top Ten. The 10 Best Trimatic Design Ideas for titanium sia the blue titanium cerakote Top Ten. The 10 Best Trimatic Design 2014 ford fusion energi titanium Ideas for the Top Ten.

Unknown dedi ki...

browse around here silicone sex doll,male sex doll,male sex dolls,sex chair,wholesale sex toys,vibrators,male sex dolls,horse dildo,silicone sex doll click to read